Gravid Och Barn

Varumärken

Råd om folsyra - Livsmedelsverket lanserar ny websida om folsyra

Planerar du att försöka bli gravid? Då är det jätteviktigt att du börjar äta folsyra, lyder Livsmedelsverkets råd. Om du blir gravid är det viktigt att du redan innan graviditeten fått i dig tillräckligt med folat/folsyra. Det kan minska antalet barn som föds med, eller foster som aborteras på grund av, ryggmärgsbråck.

Många kvinnor får i dag i sig för lite folat/folsyra. Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott.
 

Vad är folat och folsyra?

Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat. Folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott. Folsyra är lättare för kroppen att ta upp än folat.

Folat, eller folsyra, är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat ger blodbrist (anemi).

Folat eller folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har låga halter folat i blodet när du blir gravid löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.

Var finns folat naturligt?

De bästa naturliga källorna till folat är mörkgröna bladgrönsaker och olika slag av kål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär. Även fullkornsprodukter och filmjölk innehåller förhållandevis mycket folat.

Livsmedel som innehåller mycket folat är till exempel

    * baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser
    * gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat
    * kål som broccoli, brysselkål, blomkål
    * rotfrukter som kålrot, rödbetor
    * andra grönsaker som röd paprika, majs
    * frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon
    * bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär
    * fullkornsprodukter, som bröd, råris, fullkornsgryn
    * filmjölk
    * leverpastej och lever

När ska man äta folsyra?

Eftersom det kan vara svårt att få sig tillräckligt mycket folat via maten är rekommendationen att du som kan tänka dig att bli gravid ska ta extra folsyra i form av vitamintabletter som innehåller 400 mikrogram folsyra. För att få effekt måste man börja cirka en månad före befruktningen.

Om du äter mycket folatrika livsmedel, till exempel om du är vegetarian eller vegan och äter stora mängder baljväxter, kan det hända att du får i dig tillräckligt mycket folat via maten. Då finns inget behov av extra folsyratillskott.

Gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte graviditetsveckan, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning.

>> Läs mer om och beställ Bio-folin folsyra

>> Gå till Livsmedelsverkets sida om folsyra


HemHem


Kundvagn  

(tom)

Nya produkter

Inga nya produkter